Scrisoare deschisa catre Bisericile Crestine Baptiste din Romania

Paul NegrutIubiti frati,
Salutari sfinte in Numele Domnului nostru Isus Hristos, Acela care a parasit gloria Cerului si S-a nascut in ieslea din Betleem si Care, dupa ce a sfarsit lucrarea de rascumparare, S-a inaltat din nou in glorie. In timpul calatoriei nostre pe pamant, Cuvantul Scripturii ne indeamana „Sa ne uitam tinta la Capetenia si Desavarsirea credintei noastre, adica la Isus, Care pentru bucuria care-I era pusa inainte, a suferit crucea, a dispretuit rusinea si sade la dreapta scaunului de domnie al lui Dumnezeu” (Evrei 12:2).

Iubiti frati, va trimit acest mesaj prin intermediul acestei scrisori deschise pentru a va aduce la cunostinta faptul ca pentru prima data in istoria de peste 150 de ani a credintei baptiste in Romania, Cultul Baptist se indrepta incepand de la liderii ei intr-o directie nebiblica si periculoasa in domeniul relatiei cu Statul.

In calitate de copil al lui Dumnezeu si membru al Cultului Baptist din anul 1972, pastor al Bisericii Crestine Baptiste Emanuel din Oradea din 1982 pana in prezent,  presedinte al Uniunii Baptiste intre anii 1999-2007 si vicepresedinte cu educatia biblica in Executivul Uniunii din 2007 pana in prezent, consider ca sunt dator inaintea lui Dumnezeu sa ma adresez bisericilor  cu dorinta de a ne uni in rugaciune si fapta pentru a opri indepartarea Cultului Baptist de Sfintele Scripturi, de doctrina baptista sanatoasa si de Statutul Cultului Baptist.

Din pricina faptului ca situatia pe care v-o supun atentiei a fost facuta public pe situl Uniunii Baptiste –  stiri baptiste- la sfarsitul lui octombrie si inceputul lui noiebrie 2009, cred ca sunt dator inaintea lui Dumnezeu si a bisericilor sa raspund tot public.  Despre ce este vorba?

Din motive de sanatate nu am putut participa la sedinta Consiliului Uniunii de la Comanesti din data de 28 octombrie, 2009. Am aflat insa de la fratii care au participat si mai apoi din Procesul Verbal al sedintei ca s-a votat acceptarea de fonduri de la stat pentru „proiecte sociale, culturale, educationale si reparatii si constructii de biserici.”

Consider ca aceasta decizie este impotriva invataturilor Scripturii in ceea ce priveste relatia Biserica-Stat. Acest subiect a fost discutat in anii trecuti la Consiliul Uniunii in urma prezentarii unor referate doctrinare de catre patru membri ai Consiliului (fr. Ioan Rancu si Paul Negrut au prezentat argumentele biblice si doctrinare pentru a nu primi bani de la stat, iar fr. Viorel Iuga si Otniel Bunaciu au prezentat argumentele biblice si doctrinare pentru a primi bani de la stat).

In urma acestor dezbateri si in baza convigerii ca in conformitate cu Sfanta Scriptura, Biserica trebuie sa fie separata de Stat, Consiliul Uniunii a votat in unanimitate ca in Cultul Baptist din Romania sa nu se accepte bani de la stat pentru salarii, pentru contructii si reparatii de biserici. In legatura cu concesionarea unor terenuri pentru constructii de case de rugaciune, Consiliul a recomandat bisericilor sa cumpere si sa intabuleze terenul pentru a nu depinde de autoritatile statului si pentru a nu periclita proprietatea bisericii asupra cladirii.

In problema scolilor s-a decis urmatoarele:

a)    scolile teologice care pregatesc lucratori sa nu primeasca subventii de la stat;
b)    datorita faptului ca liceele baptiste acopera invatamantul obligatoriu si sunt integrate in invatamantul de stat, sa continue in acest fel pana cand va fi posibil sa se transforme in scoli confesionale private.

De asemenea, s-a acceptat ca fundatiile sau asociatiile care nu au activitate cultica ci sociala sa primeasca subventii de la stat cu singura conditie ca banii sa nu intre in contabilitatea bisericii.

Hotararea Consiliului Uniunii a fost apoi ratificata de Conferinta Nationala de la Deva.
Tema relatiei Biserica-Stat s-a discutat din nou atat in comisia de redactare a Statutului cat si in Consiliul Uniunii, iar la Congresul Cultului din mai 2007, decizia de a nu accepta subventii de la Stat a fost consfintita in Statutul de organizare si functionare al Cultului Crestin Baptist din Romania. Astfel, Articolul 5, par. 3 din Statut afirma clar principiul separatiei Bisericii de Stat:

„Autonomia Cultului Crestin Baptist, in sensul Constitutiei Romaniei, se manifesta si prin faptul ca acesta, din motive doctrinare, nu accepta subventii financiare din partea statului pentru activitatea cultica si pentru functionarea sa.”

Membrii Consiliului Uniunii care, la propunerea fr. Otniel Bunaciu, Presedintele Uniunii, au votat pentru acceptarea subventiilor de la Stat, au argumentat ca Statutul este neclar in aceasta privinta, si prin urmare Consiliul este indreptatit sa schimbe hotararile anterioare privitoare la acest aspect. Personal cred ca atat hotararile precedente ale Consiliului, Conferintei cat si ale Congresului consfintite in Statut sunt cat se poate de clare. A afirma ca acest articol este neclar si ca poate fi interpretat ca „activitatea cultica si functionarea sa” nu include si cladirile Bisericii insemna incalcarea si a Art. 47, par. 1 si 2, care afirma:

„Bunurile sacre ale bisericii sunt: lacasurile de cult cu terenurile si anexele aferente, casele pastorale pentru personalul duhovnicesc, terenurile si bunurile mobile destinate activitatilor si practicilor de cult si institutiilor cultice de invatamant, cimitirele confesionale.”

„Bunurile sacre ale bisericii se afla sub protectia Legii nr. 489/2006, in sensul ca sunt imprescriptibile si insesizabile.”

Este limpede din aceste doua articole ca activitatea cultica si functionarea bisericii include atat personalul duhovnicesc si membrii bisericii cat si bunurile sacre, adica si casele de rugaciune impreuna cu tot patrimoniul bisericii.

Pe cale de consecinta,  din punct de vedere legal, consider ca hotararea Consiliului Uniuinii de a accepta subventii de la Stat este nula de drept, pentru ca incalca in mod flagrant Statutul Cultului Crestin Baptist din Romania.

Consiliul nu poate vota impotriva Statutului!

Din punct de vedere doctrinar, hotararea Consiliului Uniunii incalca unul dintre principiile fundamentale ale credintei baptiste – separatia Bisericii de Stat –  si introduce o invatatura si practica periculoasa care transforma Biserica intr-o anexa a Statului dupa modelul fuzionarii Bisericii cu Statul in vremea Imparatului Constantin cel Mare, model cunoscut in istorie sub denumirea de „cezaro-papism.”

Domnul Isus a delimitat clar sfera de responsabilitate a Statului cand a spus: „Dati Cezarului ce este al Cezarului si lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu.” Bisericile nu sunt ale Cezarului, ci sunt ale lui Dumnezeu. Aceasta intelegere doctrinara a noastra este clar exprimata in Marturisirea de Credinta a Cultului Crestin Baptist:

„Noi credem si marturisim ca autoritatea Statului este de la Dumnezeu, fiind imbracata cu putere pentru pastrarea dreptului, ordinii si pedepsirea raufacatorilor” (Capitolul Biserica si Statul).

Biblia si Marturisirea de credinta nu recunosc faptul ca Statul are ca prerogativa data de Dumnezeu de a finanta Biserica. Aceasta prerogativa este asumata de Stat cu scopul de a transforma Biserica intr-o anexa a Statului. Trebuie precizat aici, ca in conformitate cu invataturile Sfintelor Scripturi, lucrarea Evangheliei este sustinuta din darnicia benevola a celor credinciosi.

Din punct de vedere procedural, este limpede ca membrii Consiliului Uniunii care au votat pentru acceptarea subventiilor de la Stat, sub pretextul ca si baptistii contribuie la bugetul Statului, nu fac altceva decat sa instaureze autoritatea Statului asupra Bisericii. Cine finanteaza acela si dicteaza!  In acest fel, sunt calcate in picioare credinta biblica, Statutul si toate hotararile anterioare in aceasta privinta. Banul devine mai important decat doctrina.

Consider ca, din motive biblice, doctrinare si Statutare, la proxima sedinta a Consiliului Uniunii se impune revenirea asupra acestei decizii care duce Cultul Baptist intr-o directie gresita. Personal ma disociez de o asemenea hotarare si ma alatur membrilor Consiliului Uniuni care au cerut respectarea Bibliei, doctrinei baptiste si Statutului.

Pentru marturia clara in fata istoriei si a bisericilor trebuie consemnat faptul ca au argumentat biblic si au votat impotriva acceptarii subventiilor de la Stat pentru activitatea si functionarea cultica urmatorii frati din Consiliu:

(mentionez ca am discutat cu unii dintre acesti frati care au sesizat in scris faptul ca au votat impotriva acestei decizii, dar sesizarea nu le-a fost luata in seama pentru corectarea procesului verbal)

din Comunitatea Caras – Mihai Mihut, Ilie Milutin, Danut Vrancila,
din Comunitatea Cluj-  Cornel Veres, Vasile Tamas, Liviu Cioflica,
din Comunitatea Oradea – Dorin Hnatiuc si Marius Cruceru,
din Comunitatea Braila – Ovidiu Ghita,
din Comunitatea Oltenia – Ioan Maior,
din Comunitatea Bacau – Ionel Chivoiu,
din Executivul Uniunii – Vicepresedinde cu Misiunea, Viorel Candreanu.

Dintre membrii Consiliului care nu au fost prezenti la Comanesti, dar care si-au exprimat clar popzitia de a nu primi subventii de la Stat mentionez :

Comunitatea Crisului Alb, Sebis – Dorel Popa,
Comunitatea Cluj – Vasile Paul,
Universitatea Emanuel din Oradea – Ilie Tundrea,
Executivul Uniunii –Vicepresedinte cu educatia biblica –Paul Negrut.

Este posibil ca si alti membri ai Consiliului care nu au fost prezenti la sedinta de la Comanesti, dar cu care nu am reusit sa vorbesc personal,  sa sustina pozitia de a nu primi subventii de la Stat. Daca sunt, ii rog sa-si precizeze pozitia in mod public, mai ales ca exista aceste probleme legate de refacerea procesului verbal intr-o forma care sa redea realitatea.

De asemenea, cu toata dragostea si responsabilitatea inaintea Domnului sfatuiesc bisericile si nu accepte subventii de la Stat, ci, chiar cu riscul unor greutati financiare, sa vegheze la pastrarea nealterata a credintei baptiste pentru a nu transforma bisericile intr-o anexa a Statului.  Fiul lui Dumnezeu s-a nascut intr-un staul si s-a culcat intr-o iesle ca sa ne invete ca lucrarea Evangheliei nu depinde de resursele materiale ci de ascultarea de Dumnezeu.

Ma rog Domnului sa trezeasca duhul celor asezati pentru o vreme in pozitii de decizie si sa ne intoarcem cu post si rugaciune la Tatal luminilor de la care se coboara orice dar bun si desavarsit.

Pastor Paul Negrut

Sursa: negrutpaul.wordpress.com